Ministra ds. Równego Traktowania reaguje na raport o homofobii w szkole
Reakcja na raport KPH o homofobii w szkole. 7 września Pełnomocniczka Rządu do spraw Równego Traktowania wystąpiła do Ministry Edukacji Narodowej o podjecie działań mających na celu przeciwdziałanie i zwalczanie mobbingu i przemocy w placówkach oświatowych wobec osób LGBT.
Wystąpienie Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania w sprawie przemocy w szkole wobec osób LGBT
Warszawa, dnia 7 września 2012 r.
Pani
Krystyna Szumilas
Minister Edukacji Narodowej
Szanowna Pani Minister,
W dniu wczorajszym Kampania Przeciw Homofobii przedstawiła wyniki badań kwestionariuszowych i wywiadów dotyczących występowania homofobii w szkole oraz poruszania tematyki homoseksualności, w których brało udział 211 nauczycieli i nauczycielek oraz 585 nieheteroseksualnych uczniów i uczennic z całej Polski. Wynika z nich, iż sytuacja osób nieheteroseksualnych, szczególnie gejów, w polskiej szkole jest bardzo trudna. Osoby, które decydują się ujawnić swoją homoseksualność często spotykają się z dyskryminacją przybierającą różnorakie formy a także z mobbingiem. Z 585 uczniów nieheteronormatywnych 76 procent odpowiedziało, że doświadczyli nękania słownego w postaci wyszydzania, wyśmiewania itp. Jedna czwarta respondentów przyznała, że padła ofiarą przemocy fizycznej. Jednocześnie 60 procent uczestników badania przyznało, że w szkole tematyka orientacji seksualnej nie jest poruszana wcale, a jeśli tak to jedynie na lekcjach religii, gdzie przedstawiana jest w kategoriach grzechu czy choroby.
Jednocześnie czytamy w badaniu, że trudne sytuacje związane są z tym, że często nauczyciele nie są zupełnie przygotowani merytorycznie. Nie wiedzą jak reagować na sytuacje, kiedy w klasie jest osoba nieheteroseksualna, nieukrywająca swojej orientacji. Nawet jeśli posiadają wiedzę encyklopedyczną, nie są w stanie stawić czoła wykluczającej atmosferze w klasie. Jak wynika z badania nauczyciele potrzebują w tym względzie wytycznych i instrukcji ze strony resortu edukacji.
Sytuacja przedstawiona w badaniu budzi mój niepokój. Szkoła nie powinna kapitulować przed aktami nietolerancji, dyskryminacji i wykluczenia. Doświadczenie nietolerancji i wykluczenia leży u podłoża depresji a nawet samobójstw. Jak wynika z relacji uczniów zawartych w raporcie, nauczyciele nie są w stanie zapobiegać i reagować właściwie.
Wobec powyższego zwracam się do Pani Minister o pilne podjęcie działań zmierzających do poprawy ww. sytuacji. Pragnę zwrócić uwagę na duży potencjał intelektualny i dydaktyczny, jakim dysponuje sektor pozarządowy. W mojej opinii celowym byłoby nawiązanie współpracy z organizacjami, które mają bardzo duże doświadczenie w dziedzinie edukacji antydyskryminacyjnej i wiedzy o seksualności człowieka. W związku z tym proponuję Pani Minister spotkanie z udziałem osób mających realny wpływ na sposób funkcjonowania placówek edukacyjnych w celu przedyskutowania koniecznych do podjęcia działań.
Tagi
Zobacz również
Ostatnio dodane
-
07.11.2024
Sąd Najwyższy miał rozstrzygnąć o procedurze uzgodnienia płci – na uchwałę poczekamy do marca 2025
-
06.11.2024
Queerowe kino KPH – listopadowy seans filmowy
-
06.11.2024
Fundusz „Wspólnymi siłami budujemy równość”: Pierwsze spotkanie w ramach projektu QueerArt
-
04.11.2024
Brak tożsamości płciowej w październikowym projekcie nowelizacji Kodeksu karnego – KPH składa uwagi
-
28.10.2024
Wszystko, co chcesz wiedzieć o ustawie o związkach partnerskich – transmisja live
Newsletter KPH
Zapisz się na nasz newsletter, a my zadbamy o to, żeby docierały do Ciebie bieżące informacje nt. działań naszej organizacji.