Wesprzyj KPH

Tę rozmowę zapamiętamy na długo, bo jest książkowym przykładem na to jak nie prowadzić wywiadów z osobami ze społeczności LGBT. No chyba, że komuś zależy na etykietce transfoba…  – Oświadczenie stowarzyszenia Kampania Przeciw Homofobii w sprawie nominacji Beaty Lubeckiej z Radia Zet do nagrody Grand Press za wywiad przeprowadzony z aktywistką LGBT, Margot Szutowicz z kolektywu Stop Bzdurom.

Oświadczenie KPH ws. nominacji Beaty Lubeckiej z Radia Zet do nagrody Grand Press:

Wywiad Beaty Lubeckiej z Margot Szutowicz z kolektywu Stop Bzdurom zapamiętamy na długo! I to bynajmniej nie dlatego, że rozmowa dziennikarki Radia Zet wyróżniła się wybitnymi walorami warsztatowymi i przestrzeganiem standardów etycznych, czym powinny charakteryzować się zgodnie z regulaminem Grand Press nominowane materiały. Tę rozmowę zapamiętamy na długo, bo jest książkowym przykładem na to jak nie prowadzić wywiadów z osobami ze społeczności LGBT. No chyba, że komuś zależy na etykietce transfoba…

Przypomnijmy, że w ciągu trwającej niecałe 40 minut rozmowy Lubecka zdążyła: parokrotnie pomylić nazwę kolektywu, który współtworzy Margot, zadać niedopuszczane podczas wywiadu opartego na szacunku pytanie dotyczące deadname aktywistki, okazać łaskę nazywając Margot po imieniu i stosując odpowiednie zaimki, wypytywać o relacje z bliskimi działaczce osobami nazywając je „partnerkami erotycznymi”, dociekać o  jej„cechy płciowe”, skomentować strój rozmówczyni, a także absolutnie zignorować temat problemów dotyczących społeczności LGBTQ, które chciała poruszyć Margot.

Nominowanie Beaty Lubeckiej do tak prestiżowej nagrody, jaką jest przyznawana od 1997 roku Grand Press, wskazuje na szerszy problem, aniżeli ten jednostkowy wywiad. W mediach głównego nurtu osoby LGBT wciąż bywają pokazywane w sposób sensacyjny –  jako ciekawostka, a nie pełnoprawne i pełnowymiarowe osoby. Bywa, że dziennikarze i dziennikarki przekraczają granice zadając osobom LGBT pytania dotyczące życia intymnego, jakby te były zobowiązane na nie odpowiedzieć. Zastrzeżenia budzi też język, jaki jest używany w celu opisywania problemów dotykających społeczność LGBT. Ta sytuacja wskazuje również na ogromną potrzebę, jaką jest zwiększanie świadomości i wiedzy środowiska dziennikarskiego nt. osób LGBT. Jako Kampania Przeciw Homofobii zobowiązujemy się przeprowadzić dla każdej zainteresowanej redakcji szkolenie z równościowego języka tak, aby haniebne materiały medialne, takie jak wywiad Lubeckiej z Margot, trafiły na śmietnik medialnej historii.

Zobacz również

Newsletter KPH

Zapisz się na nasz newsletter, a my zadbamy o to, żeby docierały do Ciebie bieżące informacje nt. działań naszej organizacji.


Potrzebujesz pomocy psychologicznej lub prawnej?