11 kwietnia 2017

Pacjenci LGBTI też mają prawa! 18 kwietnia rusza nowa kampania informacyjna KPH

„Dermatolog powiedział Markowi, że ‘zboczeńców nie leczy’ i wyprosił z gabinetu. Marek do tej pory unika wizyt u lekarza”. Obok tekstu widzimy zdjęcie młodego chłopaka stojącego na szpitalnym korytarzu. Tak wygląda jedna z czterech grafik, jakie pojawią się w sieci w ramach kampanii „Poznaj swoje prawa” – pierwszej w Polsce internetowej kampanii informacyjnej poruszającej problem praw pacjentów i pacjentek LGBTI. Kampania startuje 18 kwietnia, a jej organizatorem jest KPH.

kph_poznaj_swoje_prawa_grafika_1

Bohaterami i bohaterkami internetowej kampanii informacyjnej „Poznaj swoje prawa”, poza Markiem, są Tomek, Dominika i Ania – osoby LGBTI, które doświadczyły dyskryminacji ze strony personelu medycznego z uwagi na swoją orientację seksualną lub tożsamość płciową. Ich historie zostały przedstawione na grafikach, które od 18 kwietnia będzie można zobaczyć w sieci – na portalach społecznościowych oraz stronach www skierowanych do osób LGBTI. Drugim elementem kampanii jest broszura „Prawa pacjenta LGBTI”. W broszurze, która będzie dostępna na stronie www.kph.org.pl,  w przystępny sposób opisane zostały prawa przysługujące pacjentom i pacjentkom LGBTI oraz wskazówki dotyczące tego jak i gdzie należy zgłaszać przypadki łamania tychże praw.

Pacjenci LGBTI  nie są świadomi swoich praw

Łamanie praw pacjentów i pacjentek LGBTI jest zjawiskiem powszechnym. Nie odzwierciedlają tego jednak statystki, ponieważ mało osób nieheteroseksualnych jest świadoma przysługujących im praw. Na problem ten zwróciła uwagę Kampania Przeciw Homofobii, która przygotowała kampanię internetową „Poznaj swoje prawa” skierowaną do pacjentów i pacjentek LGBTI.

Celem kampanii „Poznaj swoje prawa” jest zwiększenie świadomości i wiedzy dotyczącej praw pacjentów i pacjentek LGBTI, czyli lesbijek, gejów, osób biseksualnych, transpłciowych i interpłciowych – mówi ekspert ds. zdrowia KPH, Marcin Rodzinka. – Za pośrednictwem grafik umieszczanych na stronach www i aplikacjach adresowanych do osób LGBTI, chcemy szerzyć wiedzę w zakresie praw przysługujących pacjentom i pacjentkom LGBTI – dodaje.

 Wulgarne komentarze lekarzy to dla osób LGBTI codzienność

Z badań przeprowadzonych przez Rzecznika Praw Obywatelskich wynika, że prawa pacjentek i pacjentów LGBT naruszane są poprzez: niestosowne, obraźliwe, a nawet wulgarne komentarze odnoszące się do orientacji seksualnej pacjenta, utożsamianie homoseksualności z chorobą i pedofilią, uzależnienie dalszego leczenia od testu na obecność wirusa HIV, w skrajnych przypadkach – odmowę leczenia czy nawet skierowania na badania i ujawnianie orientacji seksualnej pacjenta bez jego zgody i wiedzy – mówi adw. Anna Mazurczak z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich.

Odzwierciedlają to grafiki kampanii „Poznaj swoje prawa”, na których czytamy m.in. że Kasia, która jest lesbijką, dowiedziała się od ginekologa, że „najlepszym lekiem na jej dolegliwość będzie stosunek z prawdziwym mężczyzną”, a Dominika – osoba interpłciowa usłyszała z ust lekarza „Czy to chłop czy to baba?”.

Wszystkie cytaty użyte na grafikach są prawdziwe – pochodzą z badań oraz informacji zgłaszanych Kampanii Przeciw Homofobii – mówi Marcin Rodzinka z KPH i dodaje – Kampania „Poznaj swoje prawa” ma na celu uświadomić osobom LGBTI, że personel medyczny nie ma prawa w taki sposób się do nich zwracać i że istnieją narzędzia w postaci skarg, z których w takich sytuacjach można, a wręcz należy korzystać.

Trzeba składać skargi

Obszar opieki zdrowotnej to obszar dyskryminacji, w którym Polki i Polacy najczęściej doświadczają nierównego traktowania – informuje adw. Anna Mazurczak z Biura RPO. Mimo to liczba skarg zarejestrowanych przez RPO jest drastycznie niska. Jak wynika z raportu Rzecznika Praw Obywatelskich „Równe traktowanie pacjentów – osoby nieheteroseksualne w opiece zdrowotnej” w latach 2012 – 2013, w  całej Polsce do okręgowych izb lekarskich i do Rzecznika Praw Pacjenta nie wpłynęła ani jedna skarga dotycząca dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, a do Rzecznika Praw Obywatelskich wpłynęły tylko dwie takie skargi.

Jedną z przyczyn, dla których pacjenci i pacjentki nie zgłaszają skarg jest przekonanie, że takie zgłoszenie niczego nie zmieni. Tymczasem każda taka skarga jest źródłem wiedzy dla instytucji publicznych na temat stanu przestrzegania zasady równego traktowania w Polsce. Im więcej skarg, tym prościej upominać się o zmianę prawa i o jego przestrzeganie – przekonuje adw. Mazurczak.

Obecny stan rzeczy ma zadnie zmienić kampania „Poznaj swoje prawa”. – Liczymy na to, że kampania „Poznaj swoje prawa” spełni swoje zadania i już wkrótce liczba pacjentów i pacjentek LGBTI świadomych swoich praw znacznie wzrośnie.

Internetowa kampania informacyjna „Poznaj swoje prawa” startuje 18 kwietnia i potrwa miesiąc. Patronat honorowy nad kampanią objęli: Rzecznik Praw Pacjenta oraz Rzecznik Praw Obywatelskich. Patronami medialnymi są: Gazeta Wyborcza „Tylko Zdrowie”, dwumiesięcznik „Replika” oraz portal Queer.pl.