Wesprzyj KPH

Pismo KPH w sprawie materiałów promocyjnych do filmu „Samotny mężczyzna”. 

Warszawa, 16 kwietnia 2010 r.
                            
Pan Prezes
Roman Gutek
Gutek Film Sp. z o.o.
ul. Zamenhofa 1, 00-153 Warszawa

Szanowny Panie Prezesie,

Wyrażając wielką radość z powodu decyzji firmy Gutek Film o wprowadzeniu do polskich kin filmu „Samotny mężczyzna” („A Single Man”) w reżyserii Toma Forda, w imieniu Kampanii Przeciw Homofobii chciałabym wyrazić zdziwienie treścią przygotowanych przez Gutek Film materiałów promocyjnych dotyczących ww. filmu.

Z zagranicznych doniesień prasowych oraz z relacji naszych współpracowników Bartosza Reszczyka i Krzysztofa Tomasika, którzy uczestniczyli w pokazie prasowym filmu w dn. 31 marca 2010 r. wiemy, że „Samotny mężczyzna” jest opowieścią o geju w średnim wieku (Colin Firth), który próbuje poradzić sobie ze stratą ukochanego mężczyzny, wieloletniego życiowego partnera. Oficjalna nota filmu sporządzona przez Gutek Film nie wspomina o homoseksualności głównego bohatera. Co więcej, jednoznacznie sugeruje się w niej jego… heteroseksualność. Czytamy w niej:

Jeden dzień – być może najważniejszy – z życia Georga Falconera (Colin Firth), profesora uniwersyteckiego, który nie może pogodzić się z tym, że właśnie stracił swoją wielką miłość. Tego dnia pozornie nieistotne spotkania i czas spędzony z dawną ukochaną (Julianne Moore), otworzą przed nim niespodziewanie szanse na nowe uczucie…

Trudno oprzeć się wrażeniu, że słowo „miłość”, które nie określa płci oraz sugestia, że bohater miał „ukochaną” (Julianne Moore gra w filmie przyjaciółkę bohatera), zostały użyte celowo, by ukryć centralny temat filmu: homoseksualną miłość dwóch mężczyzn.
Takim ujęciem treści filmu w nocie, która ma za zadanie go promować, Gutek Film wydaje się odwracać od tych potencjalnych widzów, którzy są zainteresowani obejrzeniem historii geja radzącego sobie z utratą ukochanego. To jakby sygnał wysłany dla tych kinomanów: „to nie film dla Was, nie chcemy Was na naszych seansach”.

To tak, jak gdyby promując film „Schmidt” A. Payne’a ukrywali Państwo, że jest on historią starego mężczyzny, promując film „Europa, Europa” A. Holland ukrywali, że jest on historią żydowskiego chłopaka albo promując film „Malcolm X” S. Lee ukrywali, że jest on historią czarnego mężczyzny, działacza na rzecz praw Afroamerykanów w USA.

W 2006 r. firma  Monolith promowała „Tajemnicę Brokeback Mountain” – historię miłości dwóch kowbojów, pisząc o „zażyłości” między dwoma mężczyznami. W 2009 r. firma Best Film promowała „Obywatela Milka”  – historię Harveya Milka, działacza walczącego o prawa osób homoseksualnych nie ujawniając ani homoseksualnej orientacji bohatera, ani dziedziny jego społecznej działalności. Gutek Film niestety wpisuje się w niechlubną, homofobiczną „tradycję” ukrywania gejowskiej tematyki filmów wprowadzanych przez polskich dystrybutorów.

Dla Kampanii Przeciw Homofobii jest to szczególnie bolesne, ponieważ wiemy, że polscy geje i lesbijki tak często spotykają się z krzywdzącym zarzutem „epatowania” swą seksualnością, „obnoszenia się” z nią.

Mam szczerą nadzieję, że do czasu premiery „Samotnego mężczyzny” (7 maja) Gutek Film zrezygnuje z ukrywania prawdziwej treści filmu, który zaprezentuje polskim widzom. Skądinąd darzymy firmę Gutek Film ogromnym szacunkiem za odwagę wprowadzania na polskie ekrany wielu ambitnych, niełatwych i kontrowersyjnych dzieł sztuki filmowej.

Z poważaniem,

Marta Abramowicz
Prezeska Zarządu
Kampania Przeciw Homofobii

Tagi

Zobacz również

Newsletter KPH

Zapisz się na nasz newsletter, a my zadbamy o to, żeby docierały do Ciebie bieżące informacje nt. działań naszej organizacji.


Potrzebujesz pomocy psychologicznej lub prawnej?