KPH łączy siły z Risk Made in Warsaw – kolekcja na Miesiąc Dumy
„Jaką miłość lubimy najbardziej? – każdą prawdziwą! A czego nie lubimy? – zasad społecznych oraz prawnych, które krzywdzą i marginalizują!”. Tak zaczyna się tęczowy manifest Risk Made in Warsaw – polskiej marki, która wystartowała z kolekcją RISK FOR LOVE. KPH jest parterem kolekcji, a to oznacza m.in. że 10 zł z każdego ubrania RISK FOR LOVE, które kupicie w czerwcu, wesprze działalność naszego stowarzyszenia. Razem z Risk zrobimy sobie niezapomniane lato miłości! Dołączacie?
Jaką miłość lubimy najbardziej? – każdą prawdziwą. A czego nie lubimy? – zasad społecznych oraz prawnych, które zakłamują, upupiają, krzywdzą, dyskryminują, marginalizują. Udają, że istnieje idealna orientacja seksualna, uznają, że seksualność może pozbawiać praw, lub je przyznawać. Według najnowszego rankingu ILGA Europe, Polska jest najbardziej homofobicznym krajem w Unii Europejskiej. Ranking ten nie jest badaniem opinii publicznej, tylko analizą krajowego prawodawstwa i praktyki jego stosowania.
Obcy wobec prawa
Już tylko w 6 państwach Unii Europejskiej pary osób tej samej płci nie mogą się pobrać. W tym w Polsce. Co oznacza, że jednopłciowe pary pozbawione są możliwości zawarcia formalnego związku? Partnerzy i partnerki pozostają obcy wobec prawa, nie mogą po sobie dziedziczyć, obejmować siebie wzajemnie ubezpieczeniem zdrowotnym, wspólnie się rozliczać, odmówić zeznawania przed sądem przeciwko sobie, zadecydować o leczeniu nieprzytomnego partnera/partnerki, ani pochować jej/jego po śmierci.
Co więcej, pary Polek i Polaków, które pobrały się za granicą, po powrocie do kraju traktowane są przez polskie prawo jako dwie obce sobie osoby. Można to zmienić przyjmując w Sejmie ustawę o równości małżeńskiej i związkach partnerskich. Projekty ustaw są już gotowe!” – mówi Cecylia Jakubczak ze stowarzyszenia Kampania Przeciw Homofobii, organizacji społecznej będącej partnerem naszej kolekcji.
Symboliczna tęcza
Symbolem kolekcji jest oczywiście tęcza „Gdybym miała narysować flagę dla planety Ziemia, to byłaby to właśnie tęcza.” – mówi Klara. Twórca oryginalnej tęczowej flagi, artysta, aktywista Gilbert Baker celowo nie opatentował swojego projektu, by jak najwięcej osób na całym świecie mogło go odtworzyć po swojemu i bez żadnych ograniczeń. Oryginalna wersja tęczowej flagi składała się z 8 pasów, każda barwa oznaczała co innego: różowa to seksualność, czerwona – życie, pomarańczowa – ukojenie, żółta – światło słońca, zielona – natura, turkusowa – sztuka, indygo – spokój i harmonia, fioletowa – duchowość.
Logo Risk skąpane w kolorach tęczy
Zaprojektowane przez Pawła Palikota łagodnie zaokrąglone litery tworzące słowo RISK odtwarzają łuk naturalnej tęczy. Tęczowy motyw pojawia się zarówno na rozkloszowanych, inspirowanych latami 70. spódnicach – bananówach, na zalotnych sukienkach na ramiączkach, jak i w postaci haftu na plecach wygodnej, szarej bluzy. Projektując ubrania w tęczę, miałyśmy prosty cel – by każdy mógł na ulicy, w biurze, wszędzie w każdym momencie manifestować swoje poparcie dla osób LGBT.
Miesiąc Dumy w czasach pandemii
Czerwiec jest Miesiącem Dumy, odbywają się parady i wydarzenia, tęcza jest wszędzie. Naszą kolekcję miałyśmy premierować gigantyczną imprezą na Statku Miłości, planowałyśmy przejechać na własnej platformie na warszawskiej Paradzie Równości, chodzić po tęczowych ulicach. Kiedy przyszło do planowania sesji, okazało się, że nie tylko nie można organizować publicznych zgromadzeń, ale że pandemia zamknęła nas w domach oraz że poza własnym mieszkaniem nie można nawet trzymać się za rękę, a co dopiero przytulać i całować. Ktoś na spotkaniu kreatywnym rzucił: „O, to teraz wszyscy mogą doświadczyć, jak to jest być osobą LGBT w Polsce”. Od razu było jasne, że sesję zrobimy na ulicach Warszawy.
Twarze kolekcji Risk for Love
W miejskiej, pełnej czułości sesji zdjęciowej wzięły udział następujące pary: historyk XIX wieku, kulturoznawca Daniel Sunderland i jego mąż Piotr Sunderland, biochemik, ekspert w dziedzinie starzenia komórkowego; redaktorka mody, stylistka Dominika Zasłona-Dukielska z zajmującym się badaniami klinicznymi oraz miejską partyzantką ogrodniczą mężem Adamem Dukielskim i córką Niną; studentka Artes Liberales na Uniwersytecie Warszawskim i piłkarka AKS Zły Karolina Górska-Tran z żoną Elizą Górską-Tran, nauczycielką i działaczką AKS Zły; dziennikarka Anna Rosińska z mężem Piotrem Rosińskim, wydawcą; partnerzy z parkietu Dancingu Międzypokoleniowego Nina Starkel i Eryk Mroczek; preferująca wolne zawody mama-hipiska Agnieszka Radzio z mężem Rafałem Radzio, doradcą ds. sprzedaży samochodów premium; Malka Kafka i Laura Monti, właścicielki sieci wegańskich restauracji Tel Aviv Urban Food i Papuvege, z suczką Monti oraz przyjaciele Rita Müller – kulturoznawczyni, artystka Ada Rączka i muzyk Natan Kryszk. Autorem zdjęć jest Antoni Mroziński.
Poparcie dla miłości rośnie
Podobno po każdej burzy przychodzi tęcza. Według zakończonego w sierpniu 2019 r. sondażu OKO.press za związkami partnerskimi par LGBT jest już 60% Polek i Polaków, rośnie też poparcie dla równości małżeńskiej. Chcemy, by te bardziej przyjazne liczby były coraz większe. Miłość zwycięży! A my marzymy o uszyciu sukienek i garniturów ślubnych na pierwszy przypieczętowany ustawą polski ślub pary LGBT.
10 zł z każdego ciucha dla KPH
Do końca czerwca 10 zł ze sprzedaży każdej rzeczy z kolekcji RISK FOR LOVE przeznaczamy na organizowaną przez Kampanię Przeciw Homofobii akcję „Popieram związki”, która promuje równość małżeńską i związki partnerskie.
Tagi
Zobacz również
Ostatnio dodane
-
07.11.2024
Sąd Najwyższy miał rozstrzygnąć o procedurze uzgodnienia płci – na uchwałę poczekamy do marca 2025
-
06.11.2024
Queerowe kino KPH – listopadowy seans filmowy
-
06.11.2024
Fundusz „Wspólnymi siłami budujemy równość”: Pierwsze spotkanie w ramach projektu QueerArt
-
04.11.2024
Brak tożsamości płciowej w październikowym projekcie nowelizacji Kodeksu karnego – KPH składa uwagi
-
28.10.2024
Wszystko, co chcesz wiedzieć o ustawie o związkach partnerskich – transmisja live
Newsletter KPH
Zapisz się na nasz newsletter, a my zadbamy o to, żeby docierały do Ciebie bieżące informacje nt. działań naszej organizacji.