03 czerwca 2010

Wykład i debata: „Przejawy dyskryminacji kobiet w podręcznikach szkolnych”

„Przejawy dyskryminacji kobiet w podręcznikach szkolnych”
7 czerwca 2010 (poniedziałek) godz. 17.00 Audytorium 203 Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Bażyńskiego 4.

Stowarzyszenie Współpracy Kobiet NEWW-Polska i Kampania Przeciw Homofobii oddział Trójmiasto zapraszają na czwartą debatę w cyklu: “Demokracja bez kobiet to pół demokracji”.

Tematem trwającego od marca do czerwca cyklu jest dyskryminacja kobiet wyrażająca się w czterech aspektach życia publicznego takich jak rynek pracy, media i reklama, podręczniki szkolne i edukacja a także użycie języka polskiego.

W kolejne debacie podejmiemy temat przejawów dyskryminacji kobiet w podręcznikach szkolnych. Zastanowimy się nad tym, czy polskie podręczniki respektują zasadę  równości płci, czy sprzyjają stereotypom dotyczącym społecznych ról płci. Zajmiemy się również mechanizmami działającymi w polskich szkołach, które maja wpływ na kształtowanie się uświadomionych i nieuświadomionych  postaw, a także na przygotowanie młodzieży do życia społecznego.

Spotkanie rozpocznie wykład prof. Lucyny Kopciewicz wykładowczymi na wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Gdańskiego. Zainteresowania Pani Lucyny Kopciewicz obejmują problematykę społecznej konstrukcji rodzaju (kobiecości i męskości) ze szczególnym uwzględnieniem szkoły jako instytucji odtwarzającej i wytwarzającej nierówności płci. Lucyna Kopciewicz jest autorką wielu publikacji i licznych artykułów, m.in.

”Rodzaj i edukacja”, „Kobiecość, męskość i przemoc symboliczna”, „Polityka kobiecości jako pedagogika różnic”

Po wykładzie odbędzie się  dyskusja panelowa w której wezmą udział:

Beata Kozak
– germanistka, feministka, redaktorka naczelna magazynu feministycznego „Zadra” ukazującego się w Polsce od dziesięciu lat, członkini Kobiecej fundacji eFKa w Krakowie.   

Anna Wołosik– pedagożka, historyczka, członkini jury w konkursie „Równość i tolerancja w szkole” zorganizowanego przez Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Równego Statusu Kobiet i Mężczyzn. Autorka cyklu podręczników stanowiących pomoc dydaktyczną do nauczania historii w klasach 4-6 szkoły podstawowej, prezeska stowarzyszenia „W stronę Dziewcząt” Od wielu lat analizuje treści prezentowane w polskich podręcznikach odnośnie kobiet i mężczyzn. Autorka opracowania „Edukacja do równości czy trening uległości. Czy polskie podręczniki respektują zasadę równości płci?”

Marta Abramowicz– działaczka na rzecz osób LGBT (lesbijek, gejów, osób biseksualnych i trangender), psycholożka, trenerka, terapeutka. Jest absolwentką psychologii Uniwersytetu Warszawskiego oraz MISHu – Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych na Uniwersytecie Warszawskim. Pracę magisterską o stereotypach i uprzedzeniach obroniła na Wydziale Psychologii. Była koordynatorką kampanii społecznej: “Niech nas zobaczą”  Z KPH związana od 2001 – najpierw w zarządzie, później jako wiceprezeska, a od 2009 roku jako prezeska. Jest koordynatorką projektu Gry w życie prezentowanej w ramach projektu MultiKulti w Europejskim Roku Równych Szans. Jest redaktor naczelną Portalu MultiKulti. Zajmuje się też monitorowaniem podręczników szkolnych pod względem dyskryminacji, głównie osób nieheteronormatywnych.

Debatę poprowadzi Anna Miler

Realizacja projektu możliwa jest dzięki wsparciu finansowemu fundacji im. Róży Luksemburg
 

Współpraca: Koło naukowe gender Uniwersytetu Gdańskiego, Trójmiejska Akcja Kobieca

Patronat: Gdańsk i Metropolia- Europejska Stolica Kultury 2016 Kandydat

Patronat medialny: MMTrójmiasto