Wesprzyj KPH

„Leksykon Dobrego Języka” to publikacja stworzona przez IKEA we współpracy z siedmioma organizacjami pozarządowymi (w tym KPH), w ramach trwającej kampanii #ZmieniamyNarracje. Celem leksykonu jest zwrócenie uwagi na krzywdzące i wykluczające określenia pojawiające się w przestrzeni publicznej oraz inspirowanie każdej osoby do empatycznego dialogu.

O Leksykonie

W publikacji określenia podzielono na „dobre” i te, które mogą krzywdzić lub wykluczać. Każdy rozdział, dotyczący języka wobec różnych grup narażonych na wykluczenie, został przygotowany przez inną organizację pozarządową:

  • osoby z niepełnosprawnościami – Stowarzyszenie Mudita,
  • osoby LGBT+ – KPH we współpracy z Michaliną Pągowską (a-spekt.edu),
  • mniejszości narodowe i etniczne – Stowarzyszenie Laboratorium Działań dla Pokoju Salam Lab oraz Fundacja W Stronę Dialogu,
  • osoby uchodźcze i migrujące – Fundacja Ocalenie,
  • osoby młodsze i starsze – Krajowy Instytut Gospodarki Senioralnej,
  • mikroagresje i dyskryminacja – Stowarzyszenie NOMADA.

Dobry język to uwaga i czułość, którymi obdarzamy resztę społeczeństwa. To uszanowanie potrzeb konkretnych grup i jednostek. Od ujmowania tych, którzy w języku do tej pory nie mieli miejsca, przez unikanie form, które stygmatyzowały konkretne grupy czy osoby, po najprostsze na świecie szanowanie woli kogoś, z kim rozmawiamy – pisze Maciej Makselon, polonista, redaktor literacki, ambasador kampanii IKEA #ZmieniamyNarracje.

Pobierz Leksykon Dobrego Języka

Kampania #ZmieniamyNarracje

IKEA rozpoczęła kampanię w 2023 roku od tematu języka dotyczącego osób uchodźczych, w czym firmę wspierały osoby eksperckie z Fundacji Ocalenie. Firma zapowiedziała, że działania będą kontynuowane, czego wynikiem jest rozbudowany o kolejne rozdziały Leksykon Dobrego Języka.

W IKEA od lat staramy się stosować język włączający. Teraz chcemy inspirować do zmian, dlatego udostępniamy przejrzystą listę ważnych pojęć i określeń, które warto mieć na uwadze w codziennej komunikacji. Stworzyły je osoby eksperckie pracujące z różnymi osobami narażonymi na wykluczenie. Lektura nie zajmuje dużo czasu, a mając leksykon pod ręką, można szybko sprawdzić, jakich zwrotów i określeń użyć, aby z szacunkiem zwracać się do innych – wyjaśnia Judyta Rozmus, Liderka Projektu Wsparcia Osób z Doświadczeniem Uchodźczym w IKEA Retail w Polsce.

Zobacz również

Newsletter KPH

Zapisz się na nasz newsletter, a my zadbamy o to, żeby docierały do Ciebie bieżące informacje nt. działań naszej organizacji.


Potrzebujesz pomocy psychologicznej lub prawnej?