Aktywiści/tki LGBT+ miażdżą TVP w Ssądzie – wygrana ws. „Inwazji”
Przeprosiny w głównym wydaniu Wiadomości, ponad 35.000 zł. na rzecz organizacji LGBT+ oraz powódek i powodów i całkowity zakaz dystrybucji  „Inwazji” – dzisiaj (21 czerwca) Sąd  Okręgowy w Warszawie wydał wyrok ws. homofobicznego para-reportażu TVP. Miażdżący TVP wyrok sądu to wielkie zwycięstwo całej społeczności LGBT+ w Polsce, w imieniu której postanowiło walczyć 7 osób. Te 7 osób dowiodło dzisiaj, że medium publiczne nie może bezkarnie szczuć na osoby LGBT+ - komentuje zaangażowana w sprawę Kampania Przeciw Homofobii.
10 października 2019 r., w najlepszym czasie antenowym – po „Wiadomościach”, a przed meczem piłkarskiej reprezentacji Polski - TVP wyemitowałao szkalujący społeczność LGBT program „Inwazja”. W złowrogo brzmiącym materiale Telewizja Polska zaserwowała widzom 30 minut manipulacji, przekłamań i nietrafionych interpretacji nt. społeczności LGBT+, marszów równości i Kampanii Przeciw Homofobii. W para-reportażu wykorzystano m.in. materiały z nagrań zrobionych przez kobietę, która podszywając się pod wolontariuszkę KPH, starała się zebrać – bezskutecznie – upokarzające organizację materiały. „Inwazja” spotkała się z krytyką opinii publicznej, która z oburzeniem przyjęła informację o inwestowaniu pieniędzy podatniczek i podatników w programy szczujące na społeczność LGBT+. Osoby, których wizerunek bez ich zgody wykorzystano w materiale, postanowiły walczyć i dzisiaj (21 czerwca) odniosły zwycięstwo miażdżąc TVP w Ssądzie.
Przeprosiny w głównym wydaniu „Wiadomości” i ponad 35.000 zł na organizacje LGBT+ oraz na rzecz powódek i powodów
We wtorek 21 czerwca 2022 roku Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że publikując materiał TVP, naruszyłao dobra osobiste Magdaleny Świder, Moniki Tichy, Elżbiety Podleśnej, Karola Opica , Krzysztof Listowski, Pawła Szamburskiego i Pawła Ziemby. Sąd zasądził też ponad 35.000 zł. zadośćuczynienia na rzecz organizacji społecznych działających na rzecz osób LGBT w Polsce, w tym m.in. Fundację Trans-Fuzja, Lambdę Szczecin, Prowincję Równości i KPH. Zadośćuczynienie otrzymali też powodzi i powódki. Co więcej, sąd nakazał TVP złożenie na swój koszt oświadczenia z przeprosinami za naruszenie dóbr osobistych poprzez publikację materiału z naruszeniem zasad staranności i rzetelności dziennikarskiej. Przeprosiny o treści wskazanej przez sąd mają zostać opublikowane w głównym wydaniu Wiadomości. 
MIEJSCE NA KOMENTARZ PRAWNY KUUzasadniając wyrok, Sędzia Rafał Wagner podkreślił: Celem Inwazji było tak naprawdę zohydzenie środowiska LGBT (...) Manipulując przekazem, z ofiar uczyniono prześladowców (...). Taki materiał nigdy nie powinien zostać opublikowany. Sąd zaznaczył, że temat osób LGBT jest ważny społecznie i powinien być poruszany, ale: w taki sposób, który buduje świadomość społeczną, chroni mniejszość, nie powoduje, że każdy, kto jest inny, jest wyszydzany, poniżany, a wręcz prześladowany. To jest zadanie mediów, zwłaszcza mediów publicznych, a zadaniu temu Telewizja Publiczna poprzez emisję Inwazji nie próbowała nawet sprostać. Sąd zwrócił uwagę, że TVP wykorzystała społeczność LGBT do prowadzonej wówczas kampanii wyborczej.BY
To przełomowe orzeczenia dla osób LGBT+ oraz ich sojuszniczek i sojuszników. Pierwszy raz Sąd tak stanowczo podkreślił, że materiały prasowe szerzące nieprawdę, homofobię i dyskryminację są niezgodne nie tylko z wymogami rzetelności dziennikarskiej, ale również z prawem. Wyrok daje wszystkim osobom, także osobom LGBT+, napiętnowanym w mediach siłę i wiarę w sens walki o swoją godność przed Sądem – komentuje reprezentujący powódki i powodów mec. Jakub Turski.
To dzień radości, nadziei i dumy
Na gorąco wyrok sądu skomentowały dla KPH osoby, które pozwały TVP.
Monika Tichy:  Jestem pod wrażeniem tego jak sąd zmiażdżył TVP, PiS i machinę propagandową władzy niszczącą obywateli w imię interesu politycznego. Wiadomo jednak, że nic nie naprawi szkód, które emisja Inwazji wyrządziła całej grupie społecznej, do której należymy. Nikt nie wymaże traumy i bólu pobitych, męczarni zaszczutych, aż po samobójstwo.
Paweł Szamburski: Długo czekałem na ten dzień! To dzień radości, nadziei i dumy. Dumy, której nie da się wymazać tworząc zmanipulowany materiał uderzający w społeczność LGBT+ w Polsce. Bardzo się cieszę, że sąd przyznał nam rację zauważając szkodliwość społeczną, którą materiał wyprodukowany przez TVP. Głęboko liczę na to, że sprawa zakończy się na pierwszej instancji. Jeśli jednak czeka nas apelacja - jestem gotowy walczyć dalej.
Karoli Opic: Bardzo się cieszę z tego wyroku. Pokazuje on, że było warto przeciwstawić się machinie, jaką jest TVP. No i przede wszystkim, że nie ma przyzwolenia na mowę nienawiści i wykorzystywanie społeczności LGBT+ jako kozła ofiarnego w walce politycznej.
Elżbieta Podleśna: Zapadły mi w serce słowa sędziego sądu okręgowego Rafała Wagnera, przypominające TVP o misji, jaką winna pełnić, a jakiej się sprzeniewierza. Częścią tej misji powinna być ochrona mniejszości. Ufam, że doczekam czasów, w których publiczny nadawca zaniecha knucia i szczucia, a zacznie emitować materiały wypełniające standardy etyczne i mające oparcie w nauce.
Krzysztof Listowski: Pomimo oddalenia części powództwa wyrok jest dla mnie satysfakcjonujący. Dziękuję serdecznie Panu Mecenasowi oraz pozostałym powódkom i powodom. Mam naiwną nadzieję, że wyrok skłoni TVP  do refleksji i poprawi choć odrobinę jej stosunek do osób nieheteronormatywnych.
Paweł Ziemba: Wracanie do tego strasznego materiału, jakim była „Inwazja”, przed rozprawą było straszne. Jednak jak widać opłaciło się - sędzia nie miał wątpliwości co do motywów i szkodliwości działania TVP. Mam nadzieję że na tym sprawa się zakończy bez apelacji i zasądzone zadośćuczynienia pozwolą na realizację zadań organizacjom, które je dostaną.
 
Zbiórka na 36.000 zł
Sprawa nie trafiłaby do sądu, gdyby nie ponad pół tysiąca osób, które wsparły zbiórkę „Inwazja równości na TVP” kwotą 36.441 zł (link do zbiórki TUTAJ). Zebrane fundusz umożliwiły wytoczenie sprawy przeciwko TVP 7 osobom, w tym m.in. Monice Tichy, Elżbiecie Podleśnej, Karolowi Opica, Krzysztofowi Listowskiemu i Magdalenie Świder, które pojawiły się w „Inwazji” i których bezpieczeństwo – z uwagi na nienawistny wydźwięk materiału – zostało narażone oraz Kampanii Przeciw Homofobii, na wyrok ws. której czekamy. 
Wyrok nie jest prawomocny.

Aktywiści/tki LGBT+ miażdżą TVP w 


S


ądzie 


–


 


wygrana ws. „Inwazji”


 


Przeprosiny w głównym wydaniu Wiadomości, ponad 35.000 zł. na rzecz organizacji 


LGBT+


 


oraz powódek i powodów


 


i całkowity zakaz dystrybucji  „Inwazji” 


–


 


dzisiaj (21 


czerwca) Sąd  Okręgowy w Warszawie wydał wyrok ws. homofobicznego para


-


reportażu TVP. 


Miażdżący TVP wyrok sądu to wielkie zwycięstwo całej społeczności 


LGBT+ w Polsce, w imieniu której postanowiło wal


czyć 7 osób.


 


Te 7 osób dowiodło 


dzisiaj, że medium publiczne nie może bezkarnie szczuć na osoby LGBT+ 


-


 


komentuje 


zaangażowana w sprawę Kampania Przeciw Homofobii.


 


10 października


 


201


9 r.


, w najlepszym czasie antenowym 


–


 


po „Wiadomościach”


,


 


a przed 


meczem 


piłkarskiej reprezentacji Polski 


-


 


TVP wyemitował


a


 


szkalujący społeczność LGBT 


program „Inwazja”. W złowrogo brzmiącym materiale Telewizja Polska zaserwowała widzom 


30 minut manipulacji, przekłamań i nietrafionych interpretacji nt. społeczności LGBT+, 


mar


szów równości i Kampanii Przeciw Homofobii. 


W para


-


reportażu wykorzystano m.in. 


materiały z nagrań zrobionych przez kobietę, która podszywając się pod wolontariuszkę KPH


,


 


starała 


się zebrać 


–


 


bezskutecznie 


–


 


upokarzające organizację materiały. „Inwazja” sp


otkała się z 


krytyką opinii publicznej, która z oburzeniem przyjęła informację o inwestowaniu pieniędzy 


podatniczek i podatników w programy szczujące na społeczność LGBT+. Osoby, których 


wizerunek 


bez ich zgody 


wykorzystano w materiale, postanowiły walczyć


 


i dzisiaj (21 czerwca) 


odniosły zwycięstwo miażdżąc TVP w 


S


ądzie.


 


Przeprosiny w głównym wydaniu „Wiadomości” i ponad 35.000 zł na organizacje 


LGBT+


 


oraz na rzecz powódek i powodów


 


We wtorek 21 czerwca 2022 roku Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że publiku


jąc materiał 


TVP


,


 


naruszył


a


 


dobra osobiste Magdaleny Świder, Moniki Tichy, Elżbiety Podleśnej, Karola 


Opica


 


, Krzysztof Listowski, Pawła Szamburskiego i Pawła Ziemby. Sąd zasądził też ponad 


35.000 zł


 


zadośćuczynienia na rzecz organizacji społecznych działających na rzecz osób 


LGBT w Polsce, w tym m.in. Fundację Trans


-


Fuzja, Lambdę Szczecin, Prowincję Równości 


i 


KPH. Zadośćuczynienie otrzymali też powodzi i powódki. Co więcej, sąd nakazał TVP złożenie 


na swój koszt oświadczenia z przeprosinami za naruszenie dóbr osobistych poprzez 


publikację materiału z naruszeniem zasad staranności i rzetelności dziennikarskiej


. 


Przeprosiny o treści wskazanej przez sąd mają zostać opublikowane w głównym wydaniu 


Wiadomości. 


 


Uzasadniając wyrok, Sędzia Rafał Wagner


 


podkreślił: 


Celem Inwazji było tak naprawdę 


zohyd


zenie środowiska LGBT


 


(...) Manipulują


c przekazem, z ofiar uczyniono prześladowców


 


(...). Taki materiał nigdy nie powinien zostać opublikowany


.


 


Sąd zaznaczył, że temat 


osób 


LGBT jest ważny społecznie i powinien być poruszany, ale: 


w taki sposób


, który buduje 


świadomość społeczną, chroni 


mniejszość, nie powoduje, że każdy, kto jest inny


, jest 


wyszydzany, poniżany, a wręcz prześladowany. To jest zadanie mediów, zwłaszcza mediów 


publicznych


, a zadaniu temu Telewizja Publiczna poprzez emisję Inwazji nie próbowała nawet 


sprostać.


 


Sąd zwrócił u


wag


ę, że TVP wykorzystała 


społeczność LGBT


 


do prowadzonej 


wówczas kampanii wyborcz


ej.


 


To przełomow


e


 


orzeczenia


 


dla


 


osó


b


 


LGBT+ oraz


 


ich


 


sojuszniczek i sojuszników. 


Pierwszy raz 


Sąd tak stanowczo podkreślił, że materiały prasowe szerzące


 


nieprawd


ę


, 


homofobi


ę


 


i 




Aktywiści/tki LGBT+ miażdżą TVP w  S ądzie  –   wygrana ws. „Inwazji”   Przeprosiny w głównym wydaniu Wiadomości, ponad 35.000 zł. na rzecz organizacji  LGBT+   oraz powódek i powodów   i całkowity zakaz dystrybucji  „Inwazji”  –   dzisiaj (21  czerwca) Sąd  Okręgowy w Warszawie wydał wyrok ws. homofobicznego para - reportażu TVP.  Miażdżący TVP wyrok sądu to wielkie zwycięstwo całej społeczności  LGBT+ w Polsce, w imieniu której postanowiło wal czyć 7 osób.   Te 7 osób dowiodło  dzisiaj, że medium publiczne nie może bezkarnie szczuć na osoby LGBT+  -   komentuje  zaangażowana w sprawę Kampania Przeciw Homofobii.   10 października   201 9 r. , w najlepszym czasie antenowym  –   po „Wiadomościach” ,   a przed  meczem  piłkarskiej reprezentacji Polski  -   TVP wyemitował a   szkalujący społeczność LGBT  program „Inwazja”. W złowrogo brzmiącym materiale Telewizja Polska zaserwowała widzom  30 minut manipulacji, przekłamań i nietrafionych interpretacji nt. społeczności LGBT+,  mar szów równości i Kampanii Przeciw Homofobii.  W para - reportażu wykorzystano m.in.  materiały z nagrań zrobionych przez kobietę, która podszywając się pod wolontariuszkę KPH ,   starała  się zebrać  –   bezskutecznie  –   upokarzające organizację materiały. „Inwazja” sp otkała się z  krytyką opinii publicznej, która z oburzeniem przyjęła informację o inwestowaniu pieniędzy  podatniczek i podatników w programy szczujące na społeczność LGBT+. Osoby, których  wizerunek  bez ich zgody  wykorzystano w materiale, postanowiły walczyć   i dzisiaj (21 czerwca)  odniosły zwycięstwo miażdżąc TVP w  S ądzie.   Przeprosiny w głównym wydaniu „Wiadomości” i ponad 35.000 zł na organizacje  LGBT+   oraz na rzecz powódek i powodów   We wtorek 21 czerwca 2022 roku Sąd Okręgowy w Warszawie orzekł, że publiku jąc materiał  TVP ,   naruszył a   dobra osobiste Magdaleny Świder, Moniki Tichy, Elżbiety Podleśnej, Karola  Opica   , Krzysztof Listowski, Pawła Szamburskiego i Pawła Ziemby. Sąd zasądził też ponad  35.000 zł   zadośćuczynienia na rzecz organizacji społecznych działających na rzecz osób  LGBT w Polsce, w tym m.in. Fundację Trans - Fuzja, Lambdę Szczecin, Prowincję Równości  i  KPH. Zadośćuczynienie otrzymali też powodzi i powódki. Co więcej, sąd nakazał TVP złożenie  na swój koszt oświadczenia z przeprosinami za naruszenie dóbr osobistych poprzez  publikację materiału z naruszeniem zasad staranności i rzetelności dziennikarskiej .  Przeprosiny o treści wskazanej przez sąd mają zostać opublikowane w głównym wydaniu  Wiadomości.    Uzasadniając wyrok, Sędzia Rafał Wagner   podkreślił:  Celem Inwazji było tak naprawdę  zohyd zenie środowiska LGBT   (...) Manipulują c przekazem, z ofiar uczyniono prześladowców   (...). Taki materiał nigdy nie powinien zostać opublikowany .   Sąd zaznaczył, że temat  osób  LGBT jest ważny społecznie i powinien być poruszany, ale:  w taki sposób , który buduje  świadomość społeczną, chroni  mniejszość, nie powoduje, że każdy, kto jest inny , jest  wyszydzany, poniżany, a wręcz prześladowany. To jest zadanie mediów, zwłaszcza mediów  publicznych , a zadaniu temu Telewizja Publiczna poprzez emisję Inwazji nie próbowała nawet  sprostać.   Sąd zwrócił u wag ę, że TVP wykorzystała  społeczność LGBT   do prowadzonej  wówczas kampanii wyborcz ej.   To przełomow e   orzeczenia   dla   osó b   LGBT+ oraz   ich   sojuszniczek i sojuszników.  Pierwszy raz  Sąd tak stanowczo podkreślił, że materiały prasowe szerzące   nieprawd ę ,  homofobi ę   i 

